انواع جرثقيل ها و ويژگي هاي آن ها

بین مطالب وب سایت جستجو کنید

معرفی بهترین لینک های ایران و جهان


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
mm
14:43
جمعه 1 اسفند 1399

تنوع محصولات جرثقیل

جرثقیل، در گستره ی وسیعی و برای کاربرد های مختلفی، تولید می شوند.

 

از انواع جرثقیل ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

جرثقیل خودرویی

جرثقیل برجی

جرثقیل برقی

ویژگی مشترک این جرثقیل ها این است که همه ی آن ها موارد زیر می باشد:

 

استفاده از انرژی برق

استفاده از انرژی مکانیکی

استفاده از قلاب و کابل حمل

انواع جرثقیل های برقی

جرثقیل های برقی انواع مختلفی دارند.

 

 برخی از آن ها عبارت اند از:

 

جرثقیل سقفی تک پل و دو پل

جرثقیل دروازه ای

جرثقیل ستونی

جرثقیل دیواری

وجه مشترک همه جرثقیل های برقی این است که همه ی آن ها شامل سازه های فلزی و تجهیزات بالابری و پیشرو هستند.

 

انواع جرثقیل هایی که در ادامه معرفیمی کنیم،  با توجه به هزینه، عملکرد، فضای کاری، حجم و وزن بار و میزان جابجایی بار تقسیم بندی شده اند.

 

 

 

جرثقیل سقفی

در هر محیط صنعتی و همچنین صنایع مختلف زمانی که نیاز به حمل تجهیزاتی بیش از یک تن داشته باشیم، اهمیت وجود یک جرثقیل سقفی احساس می شود. جرثقیل سقفی همانطور که از نامش مشخص است، در سقف سالن نصب می شود و در طول و عرض و ارتفاع سالن بارهای موجود را جا به جا می کند. به عبارتی جرثقیل سقفی یکی از پرکاربردترین تجهیزات برای جا به جایی مواد می باشد.

 

 

 

جرثقیل های سقفی نیز، دارای انواع مختلفی هستند و بر اساس نیاز مصرف کننده یکی از انواع جرثقیل های بسیار کاربردی و مناسب می باشد.

 

در یک نگاه میتوان جرثقیل سقفی را به دو دسته اصلی جرثقیل سقفی دو پل و جرثقیل سقفی تک پل تقسیم نمود. در ادامه هر یک از این دسته بندیها بر اساس شرایط اختصاصی سالن محل نصب به دو زیر دسته تقسیم می شوند که عبارتند از:

 

 

 

جرثقیل سقفی دو پل رونشین و جرثقیل سقفی دو پل آویز و جرثقیل سقفی تک پل رونشین و جرثقیل سقفی تک پل آویز.

 

 

 

جرثقیل دروازه ای

بیشترین زمینه ای که در آن از جرثقیل دروازه ای، استفاده می شود، در فضای آزاد است. از آنجا که در فضای آزاد، امکان اجرای تیر حمال و سازه موجود نیست، در نتیجه می توان با اجرای ریل های جرثقیل روی زمین با استفاده از فونداسیون، شرایط عملکرد جرثقیل دروازه ای را فراهم آورد.

 

در بعضی مواردی که سالن قابلیت تحمل سازه های جرثقیل را داشته باشد، باید جرثقیل راداخل سالن استفاده کرد.

 

علاوه بر این ها، در سوله ها نیز استفاده از جرثقیل دروازه ای بسیار کاربرد دارد. زیرا در سوله ها تر حمال وجود ندارد و امکان نصب جرثقیل های دیگر نیست. اگر محدودیت فضا برای نصب جرثقیل سقفی وجود نداشته باشد، استفاده از جرثقیل دروازه ای در داخل سالن نیز بسیار مقرون به صرفه می باشد.

 

 

 

جرثقیل بازویی

جرثقیل بازویی با نام های مختلفی در صنعت جرثقیل سقفی شناخته می شوند.

 

این نام ها عبارت اند از:

 

جرثقیل بازویی

جرثقیل ستونی

جرثقیل ستونی بازویی

جرثقیل گردان

جرثقیل دیواری

جرثقیل پرچمی

 

 

در بیشتر انواع جرثقیل های بازویی، روش جابه جایی تجهیزات به این شکل است که حرکت طولی در سالن یا فضای آزاد به حرکت دورانی تبدیل می شود یا میتوان گفت که: جرثقیل بازویی در مساحت یک دایره کامل و یا در بخشی از مساحت یک دایره و همچنین در راستای قایم بار را جابه جا می کند.

 

ویژگی های اختصاصی انواع جرثقیل بازویی این نوع جرثقیل را تبدیل به بهترین انتخاب در بسیاری موارد می کند. جرثقیل بازویی را می توان هم به صورت دستی و هم به صورت برقی اجرا نمود.

 

 

 

برق رسان جرثقیل

جرثقیل های متحرک عبارتند از:

 

جرثقیل سقفی

جرثقیل دروازه ای

جرثقیل بازویی

 جرثقیل ضد انفجار

 

معرفی جرثقیل سقفی دو پل

شیوه ی راه اندازی و حرکت کالسکه و بالابر، در جرثقیل سقفی دو پل رونشین و جرثقیل سقفی دوپل آویز شبیه یکدیگر هستند و در هر دو ی آن ها کالسکه دوپل روی ریل های تعبیه شده بر روی جرثقیل سقفی دو پل حرکت می کند.

 

جرثقیل سقفی تک پل چیست؟

کاربرد جرثقیل سقفی به این صورت است که این امکان را فراهم می کند که اجسام سنگین را از یک مکان به مکان دیگر به صورت جا به جا کنید. این جابه جایی به صورت دقیق اتفاق می افتد.

 

 

جرثقیل تک پل

 

جرثقیل ها به صورت عمده به دو دسته جرثقیل تک پل و جرثقیل دو پل تقسیم‌ بندی می‌شود که بنا به کارایی، هر کدام برای یک هدف خاص مورد استفاده قرار می گیرد.

 

از جرثقیل تک پل سقفی در صنایع کوچکتر و برای جابجایی اشیایی با ظرفیت های پایین در عرض کم استفاده می شود. در جرثقیل های تک پل با راهبر طولی وجود دارد که وینچ بالابر به صورت آویز از بال پایین پل جرثقیل تعبیه شده و حرکت عرضی جزئی از وینچ بالابر محسوب می شود.

حرکت عرضی نیز یکی دیگر از شیوه های حرکت، در اجرای جرثقیل های دو پل است. جرثقیل سقفی دو پل، بسیار شبیه جرثقیل یک پل است با این تفاوت که دو پل دارد. تفاوت اصلی جرثقیل سقفی یک پل و دو پل، به حرکت طولی آن ها مربوط است. در جرثقیل سقفی دو پل رونشین، روی تیر حمال ریل طولی، تعبیه شده و کلگی و چرخها بر روی ریل طولی حرکت می کنند ولی در جرثقیل سقفی دو پل آویز چرخ های حرکت طولی بر روی بال پایین تیرحمال قرار می گیرند و بر روی آن حرکت می کنند.

 

 



تعداد بازدید از این مطلب: 251
بازدید : 251

می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:










نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود